آخرین خبرها
رمان زایو
رمان زایو

زایو؛ نمایش اوج اقتدار علمی ایران در ۱۴۲۰

به گزارش شبکه معالم، رمان زایو از تازه‌ترین تولیدات انتشارات کتابستان معرفت از نیز معدود آثار علمی تخیلی است که در قامت ادبیات ایران و در قالب رمانی آخرالزمانی نوشته شده است. داستان این رمان که در تهارن سال ۱۴۲۰ می‌گذرد تلاشی است برای نمایش نابودی رژیم صهیونیستی.

محمد خقی نویسنده و فعال فرهنگی در یادداشتی به این رمان نگاهی انداختته است که در ادامه آن را می‌خوانیم: «…نتایج تحقیقات بخش استراتژی و اسناد ما، این رو مشخص کرد که تمام این جنگ‌ها و استفاده از سلاح‌های میکروبی و این اخری، یعنی تست ویروس زی. اُ در کشورهای استعمارشده، همه و همه، مثل شاخه‌های یک درخت به یکدیگر وصل میشن. همه اینها به یک فکر ختم میشن!

فرانس خنده ای کرد و گفت: حتی میشه گفت به یکی دو اسم! ساشا نگاه از فرانس گرفت و آرام گفت: چندنفر سرمایه‌دار!»با کمک مصطفی رضایی بر بال‌های خیال بنشینید و سال ۱۴۲۰ در تهران فرود آیید؛ آنچه می‌بینید شگفت‌انگیز است! شهری فوق پیشرفته با اتومبیل‌های پرنده، روبوت‌های خدمتکار، اختراعات مختلف در نانوپزشکی، و بسیاری وسایل فوق مدرن دیگر. شما تنها نیستید؛ دانشمندی بزرگ و مشهور از کشورمان به نام دکتر علی پارسا، فضای داستان را برای شما درخشان، جذاب و دوست داشتنی خواهد کرد. اما باید مراقب زایو باشید! به شدت شیوع پیدا کرده و هیچ درمانی ندارد؛ دانشمندان کشورهای مختلف از یافتن راهی برای درمان آن عاجز مانده اند و آلودگی با آن مساوی با مرگ است! جمعیت بسیاری از کشورهای اروپایی به ماه سفر کرده‌اند تا برای همیشه ساکن آن سیاره باشند؛ زمین با خطر انحطاط روبه روست. آیا امیدی هست؟ هیچ‌  کس نمی‌داند!

دکتر علی پارسا که از دانشمندان بزرگ میکروب‌شناس دنیاست، به جلسه‌ای امنیتی فراخوانده می‌شود. این جلسه سری و امنیتی در مسیر یافتن درمانی برای بیماری زایوست. دکتر باتوجه به سوابق علمی و پژوهشی‌اش بهترین گزینه برای این مسئولیت خطیر است، زیرا تمام وقتش را روی شناخت ویروس «زی. اُ» گذاشته و عضو تیم پژوهشی‌‌ای بوده که بسیاری از دستاوردهای مقابله و پیش‌گیری بیماری زی. اُ، حاصل تحقیقات آن بوده است.

از «وزارت مقاومت جمهوری اسلامی فلسطین» گزارشی به ایران می‌‌رسد: یک آزماشگاه مشکوک در اعماق زمین، در منطقه‌‌ای در فلسطین کشف شده است! دکتر باید با یک گروه آموزش‌  دیده به آن آزمایشگاه برود. «رئیس سازمان آما (الودگی، میکربی و امنیتی) گفت: این راه زیرزمینی، یکی از عمیق‌‌ترین حفاری‌هایی است که تاکنون کشف شده … این ازمایشگاه، فوق العاده خطرناک، و مجهز برای آزمایش و ساخت و تولید سلاح‌های میکروبیه. ما احتمال میدیم ویروس زی. اُ اونجا تولید شده!» (ص ۲۶)

دکتر پارسا باید برای نجات کره زمین به قلب خطر برود و در چشمان مرگ خیره شود؛ شاید خودش از بین برود اما دنیا را نجات داده است. چاره‌ای جز این نیست. او عازم مأموریت می‌شود؛ در میانه راه همه چیز به هم می ریزد و نقشه‌‌ها لو می رود. گروهی ناشناس، دکتر پارسا و محافظانش را با خود به سمت آفریقا می‌برند. افراد این گروه، دکتر پارسا را می‌شناسند و اطلاعات فوق سری زیادی دارند. پژوهشگری جنگل‌نشین به نام اسمیت، خط ماجرا را تغییر می‌‌دهد؛ او از انقلاب ایران و رهبر آن حرف‌هایی می‌‌زند و با برخوردی دوستانه حاضر است دکتر را برای انجام ماموریتش کمک کند. اما آیا او نقشه‌‌ای در سر دارد؟ دوست است یا دشمن؟ آیا دکتر پارسا به او اعتماد خواهد کرد؟ ماموریت به سرانجام خواهد رسید؟ آیا آلودگی با ویروس پرقدرت زایو، درمانی خواهد داشت؟ آیا …؟

مصطفی رضایی، شما را با داستانی بسیار متفاوت مواجه می‌‌کند. «زایو» لبریز از تعلیق و ماجرا و جذابیت است. اگر از چند پیرنگ فرعی شکل‌نگرفته و مواردی جزئی که تاحدی به انسجام داستان لطمه زده بگذریم، قلم روان و شیوا، توجه به مسائل ارزشی و اعتقادی و وطن دوستانه، ضربآهنگ تند و متناسب، درهم تنیدگی ماجراها، استفاده از زمان خاص و خیالی و فضای ویژه و علمی در زایو، مخاطب –مخصوصا مخاطب نوجوان- را میخکوب کرده و تا آخر رمان رهایش نمی کند.

این رمان نقطه اوج پیشرفت ایرانی بالنده را در سال ۱۴۲۰ به نمایش می‌‌گذارد که در آن دانشمندان ایرانی جزو برترین‌های علمی در جهانند و سیستم علمی، و اطلاعاتی امنیتی کشور فوق پیشرفته و مدرن است.

بنابراین فارغ از وجه سرگرمی و فرو رفتن در دنیای جذاب خیال، زایو در فضای استراتژیک مقابله با جنگ نرم دشمن نیز، خوب علم شده است. مدت‌هاست دشمن نظر دارد که در زمینه‌های مختلف، روحیه امید به آینده و کارامد بودن نظام و توانمندی را در جوانان کشور تضعیف کند. زایو، دقیقا خلاف چنین جهتی، حرکت کرده و پرصلابت و محکم، پرچم «جهانی شدن حکومت اسلامی» و «تسلط نهایی مسلمانان بر کره زمین» را بر دوش گذاشته است. چرا که باتوجه به نظرات مسموم دشمن در این روزها، باید کشور ایران در ۲۵ سال آینده، کلا به انزوا کشیده شده و در بدترین شرایط ممکن از نظر اجتماعی، سیاسی، علمی و امنیتی به‌  سربرد؛ زایو، قضیه را  کاملا متفاوت به تصویر کشیده است. ایران زایو، مقتدر و سربلند است، با مردمانی عالِم و آشنا با پیشرفته ترین دانش جهانی، در بستری از یگانه‌  پرستی و محبت به اهل بیت. ایرانی که شاهرگ حیات زمین در دست مردمان آن است.

با زایو، غرق در حس غرور و افتخار و امید خواهید شد و قلب خود را لبریز از امید به آینده‌  ای روشن برای ایران در سایه اسلام می‌  یابید. ایران مهد امید بشری معرفی می‌  شود و همه دنیا چشم به دستان توانمند دانشمندی ایرانی دوخته اند تا از زوال نجات یابند.

دیدگاهتان را بنویسید