آخرین خبرها

راهکارهای پژوهش و تولید محتوای دینی در سبک زندگی دیجیتال

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، حجت الاسلام سید مهدی روح بخش، مدرس و پژوهشگر زندگی دیجیتال در دومین نشست تخصصی «راهکارهای پژوهش و تولید محتوای دینی در سبک زندگی دیجیتال» که در مرکز آموزشی طوبی برگزار شد، گفت: تولید در فضای مجازی مقرون بصرفه ، دارای تاثیر گذاری و مخاطب بیشتر ، و قابل  دسترسی آسان می باشد.

نقش آسیب شناسی دنیای دیجیتال در پژوهش و تولید

وی خاطر نشان کرد: پژوهشگران و تولیدکنندگان محتوای دینی در فضای مجازی, ضمن آشنایی با اثرات مخرب و منفی این فضا بر سبک زندگی انسانها مانند کاهش حوصله مطالعه متن های کمی مفصل، کاهش تفکر در اطلاعات و اخبار دریافتی و جایگزینی اطلاعات ذخیره شده در اینترنت به جای حافظه شخصی، تولیدات و پژوهشهای خود را از این آسیبها به دور نگه دارند.

چرا سبک زندگی دیجیتال؟

حجت الاسلام روح بخش در بخش دیگری از این نشست به چرایی انتخاب این محور برای تولید و پژوهش در زمان حاضر پرداخت و گفت: تاثیراتی که نرم افزارها و سخت افزارهای دیجیتالی بر سبک زندگی جوامع بشری گذاشته و می گذارد، فراتر از تصور و بالاتر از تمامی رسانه های موجود اعم از دیداری و شنیداری و مکتوب می باشد.

سبک زندگی دیجیتال، یعنی چه؟

وی در ادامه به مفهوم شناسی سبک زندگی دیجیتال پرداخته و گفت: سبک زندگی، یعنی عادات ما در رفتار و مصرف در زندگی شخصی و اجتماعی می باشد، و این عادات در زندگی یک فرد مسلمان، برگرفته از معارف اسلامی که آن نیز توسط کارشناسان خبره از منابع اصیل اسلامی دریافت و استنباط می شود، است.

لذا زمانی که صحبت از سبک زندگی دیجیتال می شود، یعنی ارایه یک الگو در رفتار و مصرف محصولات دیجیتالی می باشد. و در اینجاست که در پاسخ به سوالاتی مانند، چه نرم افزارهای موبایلی را استفاده کنم؟ یا چه بازیهای رایانه ای را بازی کنم؟ و مانند آن هم بایدها و نبایدهای رفتاری را مشخص نمود و هم به معرفی محصولاتی مشخص در این حوزه پرداخت.

این پژوهشگر زندگی دیجیتال سپس برای توضیح مدعای خود، به بررسی سایتهای مانند www.yoyo.com به عنوان فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی برای بچه ها و هم چنین فروشگاه گوگل به آدرس play.google.com/store پرداخت.

چگونه محتوای دینی در سبک زندگی دیجیتال تولید کنیم؟

حجت الاسلام روح بخش در ادامه به پاسخ سوال اصلی برگزاری این نشست پرداخت و گفت: سه مرحله در پژوهش و تولید محتوای دینی متناسب با دنیای دیجیتال باید رعایت گردد:

نخست: یک نیازسنجی دقیق از گروه مخاطبین هدف و فارغ از ذهنیات، نیازمندی ها، علایق و گرایشات فکری خود، تبیین کنیم.

دوم: استانداردهای تولید متناسب با قالبهای دنیای دیجیتال اعم از شبکه های اجتماعی و وب سایتهای اینترنتی و نرم افزارهای موبایلی و بازیهای رایانه ای و مانند آن را رعایت کنیم.

سوم:یک استراتژی برای دیده شدن بهتر (در موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و..) در فضای مجازی تدوین کنیم که خیلی از تولیدات دینی ما در فضاهای مجازی اصلا دیده نمی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید