آخرین خبرها
گلشنی
گلشنی

دکتر گلشنی در برخورد اسلام با دنیای جدید صاحب‌نظر است

به گزارش شبکه معالم، دکترمهدی محقق به مناسبت بزرگداشت شخصیت علمی و فرهنگی دکتر مهدی گلشنی در یادداشتی به بیان ویژگی های وی پرداخته است. در این نوشتار آمده است:

در اوایل انقلاب، وزیر علوم وقت، دکترعلی شریعتمداری برگزیده‌ای از استادان دانشگاه‌های کشور را دعوت کرد که به قم مشرف شوند، و به حضور مرحوم امام خمینی(رضوان‌الله تعالی علیه) برسند. برای رفت و برگشت، چند اتوبوس پیش‌بینی شده بود که من وقتی وارد یکی از آنها شدم، استادی که پشت سر راننده نشسته بود، برخاست و مرا برای نشستن کنار خود دعوت و خود را معرفی کرد که دکتر «مهدی گلشنی»، استاد دانشگاه صنعتی شریف است.

ایشان مرا از پیش با کتاب فیلسوف ری [محمدبن زکریای رازی] که کتاب درجه اول سال شناخته شده بود، می‌شناخته است. من نیز او را به نام می‌شناختم ـ در آن زمانی که برای تصحیح کتاب الاسوله و الاجوبه (پرسش‌ها و پاسخ‌ها میان ابوریحان بیرونی و ابن‌سینا) به دانشگاه شریف می‌رفتم تا به مشارکت دکتر سیدحسین نصر آن را مقابله و تصحیح نمایم، که چاپ اول و دوم این کتاب در تهران و چاپ سوم در کوالالامپور مالزی و چاپ چهارم به وسیله انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چاپ و منتشر شده است.

در دانشگاه شریف، از دکتر گلشنی به عنوان «استاد جامع‌الاطراف» و«ذوفنون» یاد می‌شد. من در نخستین دیدار او را برتر از آنچه شنیده بودم، یافتم. به قول متنبّی:

وَأستکبِرُ الأخبارَ قبل لِقائه فَلَمّا التَقینا صَغّرالخَبَر الخُبرُ

او هرچند تحصیلات عالیه خود را در رشته فیزیک (با گرایش ذرات بنیادی) در دانشگاه برکلی(در آمریکا) گذرانده بود و در همین زمینه به عنوان «استاد» سالیان دراز در دانشگاه صنعتی شریف تدریس کرده بود، ولی تحصیلات حوزوی و خواندن شرح تجرید علامه و شرح منظومه سبزواری او را توانا ساخته بود که به مطالعات اسلامی بپردازد؛ به‌ویژه در برخورد اسلام با دنیای جدید صاحب‌نظر باشد و در این زمینه او را با نقیب‌العطّاس از مالزی و هشام جعط از شمال افریقا و سیدحسین نصر از ایران و حسن حنفی از مصر مقایسه می‌کنند و جنبه‌های علوم محض که در اوست، او را برتر از دیگران ساخته است. از این روی، وجود او که دارای جنبه‌های مختلف است، او را در دانشگاه شریف «متفرّد» ساخته است.

دکتر رضا داوری اردکانی (رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی)، چند سال پیش، از من و ایشان دعوت کرد تا در آن نهاد درباره علم و دین به بحث بپردازیم. در آنجا من به وسعت علم و اطلاعات ذی‌قیمت او پی بردم. او در سالهای اخیر که ریاست مرکز پژوهشهای علمی را به عهده داشت، موجب نشر آثار گرانبهایی اعم از تألیفات و ترجمه و تصحیح شده که همۀ آن آثار برای نسل جوان و به ویژه دانشجویان سودمند و مفید است.

در پایان یادآور می‌شود که استاد گلشنی یکی از کتابهای خود را تحت عنوان از علم سکولار تا علم دینی موسوم ساخته است. لازم است که اضافه شود: و از علم دینِ ناب تا علم دینیِ غوغازده یا عوام‌زده، که متجاوز از یک‌هزار و صد سال پیش «حکیم ناصرخسرو» به آن اشاره کرده است:

غرّه مشو بدان که همی‌گوید بهمان فقیه بلخ و بخارا شد

زیرا که علم دین پنهان شد چون کار علم و دین به غوغا شد

اردیبهشت‌ماه۱۳۹۵

دیدگاهتان را بنویسید