آخرین خبرها

در مناظره به دنبال حق بوده و حق جویی خویش را اظهار کنید + گزارش تصویری

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی عصیری، نویسنده و پژوهشگر در زمینه وهابیت، در نخستین جلسه کارگاه آموزشی پاسخگویی به شبهات وهابیت که به مدت دو روز در مرکز آموزشی شیخ بهایی برگزار شد، گفت: طبق حدیث تفرقه، امت اسلام به ۷۳ نحله و گروه ـ که در کتب شیعه و سنی آمده ـ متفرق خواهند شد؛ حق و حقیقت با یک گروه و غیر از آن باطل و گمراهی و جزایش عذاب الهی خواهد بود، لذا ما موظفیم به جستار و پژوهش بپردازیم تا جزو گمراهان و سپاه کفر نباشیم.

وی با بیان این که قرآن کریم ما را به مجادله ی نیکو دعوت می کند و مجادله به نحو مطلق مذموم نیست، متذکر شد: با توجه به حدیث «قال رسول اللّه: نحن معاشر الأنبياء لا نورث، ما تركناه فهو صدقة، فرأيتماه كاذباً آثماً غادراً خائناً ،… ثمّ توفّي أبو بكر فقلت: أنا وليّ رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم و ولي أبي بكر، فرأيتماني  كاذباً آثماً غادراً خائناً» که در منابع دست اول اهل سنت، یعنی صحیح بخاری و مسلم آمده، می توان نکات بسیاری را برای کمک به مناظره استخراج کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عصیری با اشاره به این نکته که در مناظره به دنبال حق باشید و حق جویی خویش را اظهار کنید، توصیه کرد: در مناظره اکثرا باید مماشات داشته باشید. همواره این مثال قرآنی از حضرت ابراهیم را به یادداشته باشید که فرمود آن مقداری که من از مماشات آثاری دیدم از طریق دیگر آن نتیجه ای نگرفتم. البته پرواضح است که طبق آیه شریفه «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَي الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَکُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ» بایستی در برخی مواقع محکم باطل را کوبید و با نرمی پیش نرفت.

نویسنده کتاب شاخ شیطان «استفاده از جواب های کوتاه و نقض» را امری مهم برشمرد و تصریح کرد: اگر بعد از مناظره پیروز شدید، طرف مقابل را تکریم کنید که آثار و نتایج اخلاقی بسزایی خواهد داشت.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید