آخرین خبرها

داستان «مرد خندان» نقد شد

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، داستان «مرد خندان» اثر جی. دی. سالینجر در حلقه ادبیات داستانی خواهران مرکز آموزشی طوبی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نقد و بررسی شد.

در این جلسه اعضای حلقه این داستان را دارای دو خط روایی دانستند که بر هم به لحاظ معنایی انطباق دارند و گفتند: مرد خندان، شروری است که در یاغی گری نیز متعهد است. او از سونوشت دشوار خودش راضی است و به فکر انتقام از بانیان آن نیست. حتی مرگ او مرگی عاشقانه است. شخصیت رئیس در خط روایی اول، همان شخصیت مرد خندان در خط روایی دوم است.

اعضای جلسه نیز بیان کردند: همان گونه که رئیس در ارتباط برقرار کردن با دیگران ناتوان است، مرد خندان نیز نمی تواند بدون نقاب با مردم مواجه شود. انتخاب راوی کودک با هوشمندی انجام گرفته است زیرا کودک توان تحلیل وقایع را ندارد و صرفا گزارش می دهد. به این ترتیب، خواننده باید تلاش بیشتری برای فهم لایه های پنهان اثر داشته باشد. عدد نه که در فرهنگ چینی عدد مهمی است در داستان بارها تکرار شده است.

سروش مظفرمقدم  که به عنوان استاد ناقد در این جلسه حضور داشت با بیان این که سوژه داستان، ساده است و آن چه در این داستان اهمیت دارد شیوه بیان آن است که ترکیبی از افسانه و داستان است، گفت: برای نزدیک شدن به داستان باید از دل این افسانه عبور کرد. ساختار داستان شبیه هزار و یک شب است و روایت شفاهی را به نفع روایت مدرن استفاده کرده است.

وی با اشاره به این که داستان دارای مونتاژی قوی است، بیان داشت: مرد خندان یک الگوی کلان است که در وجود بچه ها تکثیر می گردد. سال1929 در آمریکا، سال رکود اقتصادی است. این رکود در آثار نویسندگان بسیاری از جمله سالینجر بازتاب یافته است. راوی به گونه ای دست به روایت زده است که گویا برای او زمان حال وجود ندارد و با زیرکی درباره ی خود هیچ اطلاعاتی به ما نمی دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید