آخرین خبرها

تشریح راه هایی جذب نیرو توسط داعش از کشورهای غربی و مخصوصا جوانان و تازه مسلمانان

شبکه معالم ـ جلسه حلقه تبلیغی زبان انگلیسی برادران به موضوع «چگونگی جذب نیرو توسط جریان های سلفی- تکفیری از کشورهای غربی» پرداختند.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، سید سلیمان موسوی، عضو فعال حلقه اسلامی زبان انگلیسی برادران در هشتمین جلسه حلقه تبلیغی زبان انگلیسی برادران، گفت: سلفی گری به شاخه ای غیر فقهی، محافظه کار و سرسخت در مقابل تغییرات از اسلام سنی گفته میشود و باور اصلی آن به – اعتقاد خودشان – پیروی از سلف صالح و یا پیروان صالح اولیه پیامبرصلی الله علیه و آله میباشد و هر گونه چیزی را در دین به نام بدعت رد میکنند و در یک کلام اعتقاد آنها – به گفته خودشان – عمل بی چون و چرا نسبت به آموزه های اصیل اسلامیست.

وی افزود: از میان علمایی که به گونه ای با این فرقه مرتبط می‌شوند می‌توان به احمد بن حنبل، ابن تیمیه و محمد بن عبد الوهاب اشاره کرد که آخرین نفر سنگ بنای گسترش این تفکر را در عربستان بنا نهاد.

وی خاطرنشان کرد: برخی صاحب نظران این فرقه را به سه دسته سنتی گراها، سیاسیون و مجاهدین تقسیم می کنند. دسته اول دخالتی در سیاست نمیکنند و به روش های صلح آمیز در گسترش افکار خود باور دارند. در حالیکه دسته دوم وارد سیاست شده اند و از این طریق سعی در گسترش افکار سلفی دارند و گزینه رفتارهای خشونت آمیز را همچون دسته اول رد می‌کنند.

وی ادامه داد: دسته سوم توسل به جنگ و به قول خودشان جهاد علیه کفار را رمز موفقیت و ترویج تفکر سلفی می‌دانند.

وی در ادامه با تقسیم دسته سوم به گروه های القاعده و داعش، به بیان تاریخ تشکیل این گروه های افراطی پرداخت و تصریح کرد: القاعده در سال 1988 در خلال حمله شوروی به افغانستان توسط اسامه بن لادن سعودی تشکیل شد و به نحوی سرآغاز تاسیس دیگر گروه های جهادی تروریستی شد.

وی بیان کرد: هسته ی اصلی داعش در سال 1999 به رهبری ابومصعب الزرقاوی در عراق تشکیل شد و در سال 2004 به القاعده پیوست و چند سال بعد با پیوستن به گروه های دیگر و اتحاد با آنها نام “دولت اسلامی عراق” را برای خود انتخاب کرد و در سال 2013 با شروع نا آرامی های سوریه وارد این کشور شد و نام خود را به “دولت اسلامی عراق و شام” تغییر داد.

وی گفت: ادعای آنها درباره هدف اصلی دولتشان برپایی خلافت جهانی اسلامی است و برای این هدف به سه راه استفاده از زور، خدمات اجتماعی به مردم تحت سلطه و کمپین گسترده ی تبلیغاتیِ مجازی متوسل شده اند.

وی در ادامه به تشریح راه های عمومی تبلیغاتی این گروه پرداخت و یادآور شد: تبلیغات این گروه تروریستی به سه دسته ی استفاده از گوشی های هوشمند و دیگر گجت های موجود در بین مردم، مجله اینترنتی “دابق” و شبکه های اجتماعی مجازی تقسیم میشود. تعداد افراد حاضر در این گروه در حدود 20 تا 40 هزارنفر تخمین زده می‌شود که در این میان حدود 12 تا 15 هزار نفر افراد خارجی از میان 74 الی 81 کشور مختلف حضور دارند. تعداد افراد حاضر از میان دولت های غربی از قبیل فرانسه، انگلیس، آمریکا، استرالیا وکانادا در حدود 2000 تا 2500 نفر تخمین زده می‌شود.

وی راه هایی جذب نیرو از کشورهای غربی و مخصوصا جوانان و تازه مسلمانان توسط داعش را به چهار دسته عمده تقسیم کرد که در ذیل آمده است:

1 . دست گذاشتن بر نقطه ضعف جوانان در این رده سنی که به دنبال هویت میگردند و به دنبال احساس مهم بودن هستند. مبلغان جهادی با بیان اهداف بلند پایه این گروه مبنی بر خلافت جهانی و رسیدن به مقام شهادت و بودن در کنار پیامبر در صورت کشته شدن در این راه، این حس جوانان را تحریک میکند تا جذب این گروه شوند.

2- متوسل شدن به حس مسئولیت پذیری و وظیفه دینی یک مسلمان. مبلغان این گروه با تاکید بر این که مهاجرت و بودن در این گروه یک وظیفه دینی است سعی در جذب افرادی که دانش علمی کمی درباره اسلام دارند میکنند.

3- استفاده از یک ماشین تبلیغاتی قدرتمند. افراد این گروه با استفاده از قدرت های بصری بالا در ساخت تیزرهای تبلیغاتی واستفاده گسترده و پیشرفته از شبکه های اجتماعی و ساخت نرم افزارهای گوناگون بر گوشی های هوشمند درصدد جذب افراد میباشند.

4- استفاده از موفقیت های این گروه برای جذب. افراد حاضردر غرب که تمایل برای حضور در گروه های جهادی دارند با دیدن موفقیت های این گروه توسط مبلغانش تمایل بیشتری برای بودن در داعش نسبت به دیگر گروه های جهادی دارند.

رویه ای که یک فرد غربی میتواند به عنوان یک عضواصلی داعش حضور خود را اعلام کند به شش مرحله تقسیم میشود :

1- پیدا کردن یک مربی جهادی: یک مربی جهادی ارتباط خود را با جوانان از طریق سمینارها ، فعالیت های اجتماعی ، کلاس های درس و یا به صورت آنلاین برقرار میکند.

2- بعد از پیدا شدن افرادی که از خود اشتیاق نشان می‌دهند، مرحله بررسی دقیق این افراد میباشد که یا به صورت آنلاین و به طور عمده از طریق نرم افزار”اسکایپ” و یا به صورت حضوری انجام میشود تا از ورود جاسوسین به این گروه اجتناب شود.

3- بعد از پذیرفته شدن درمرحله دوم مقد مات سفر به سوریه به داوطلب گفته میشود که اغلب مسیر آنها از سمت کشور ترکیه میباشد.

4- بعد از حضور در سوریه افرادی که آنلاین بررسی شده اند، رمز عبورحساب اینترنتی خود را تحویل می‌دهند و در کلاس های عقیدتی و نظامی توسط این گروه شرکت میکنند.

 5- بعد از حضور در کلاسها داوطلبین به مسئولیت های محدودی همچون جمع آوری مالیات از ساکنان، جمع آوری پول از میادین نفتی و یا دیدبانی گماشته میشوند تا لیاقت خود را نشان دهند.

6- بعد از عبور از مرحله قبلی آنها به صورت داوطلبانه و یا توسط مسئولین بالاتر به کارهایی از جمله عملیات های انتحاری، کار در امور رسانه ای و یا حتی به عنوان نیروی پلیس گماشته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید