آخرین خبرها

امروز آموزش از مدیریتی هوشمندانه در فضای دفتر برخوردار است // حاکم شدن تعهد جدی سازمانی در فضای آموزش دفتر

شبکه معالم ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: تدوین بسته های جامع و برنامه پنج ساله راهبردی در اداره کل آموزش نهضتی راهبردی و مأموریت گرا وقابل الگو برداری در سطح سازمان است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در دوازدهمین نشست پایان سال اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اولین قدم در سازمان های متعالی، در ناحیه رهبری سازمان برداشته می شود؛ و رهبران دور اندیش افق های نزدیک، نسبتا دور و دور سازمان را حدس زده و برای آن ها طراحی های لازم را انجام می دهند.

وی افزود: رهبری سازمان الهام بخش عناصر در بخش های متعدد سازمان بوده و البته در مقاصدی که در پیش گرفته نیز از نوعی ثبات برخوردار می باشد.

وی مؤلفه دوم ضروری در هر سازمانی را مدیریت آن دانسته و بیان داشت: مدیریت باید به تدبیر سیستم ها، فرآیندها و اقدامات با ملاحظه واقعیت ها توجه کرده و در مسیر اهداف رهبری سازمان امور را تدبیر کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: عنصر سوم مسأله تغییر است؛ سازمان ها همواره محتاج به تغییر می باشند ـ نخستین عنصر تغییر به چالش کشیدن وضع موجود است ـ اگر در سازمانی این امر صورت نگیرد و به وضع موجود اکتفا شود، آن سازمان عملا از مسیر تعالی فاصله خواهد گرفت. این به چالش کشیدن بایستی به نوآوری و خلق فرصت های جدید بیانجامد.

وی گفت: عنصر چهارم تعالی شامل دو مسأله اصلی «تحقق اهداف سازمان» و «رضایت مخاطبان» است. پنجمین عنصر نیز مسأله توجه سازمان به مسؤولیت های اجتماعی آن است که این نیز تابعی از قانون گرایی، واقع گرایی، ایده آل گرایی و آینده نگری است.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی ابراز داشت: اگر بخواهیم آنالیزی از وضعیت آموزش دفتر بر اساس این پنج عنصر داشته باشیم، به این نتیجه خواهیم رسید که امروز آموزش از مدیریتی هوشمندانه در فضای دفتر برخوردار است که دارای دو مؤلفه «تعهد نسبت به اهداف سازمان» و «فعالیت راهبردی در خصوص تعهد نسبت به مجموعه عوامل» است.

وی اظهار داشت: در فضای آموزش نسبت به اهداف سازمان تعهد جدی وجود دارد. این امکان وجود داشته که حرکتی فرا تعهدی را در آموزش ببینیم زیرا ذهن خلاق عناصر آموزش دفتر این امکان را به آنان می داد که افق هایی ارزشمند و به روز را ترسیم کنند، هر چند که چندان مطابق با اهداف سازمان نباشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: با این وجود مدیریت آموزش در دفتر و تدبیر امور همواره معطوف به این جهت بوده است که اهداف سازمان را ادراک و خود را براساس آن تنظیم کنند. همچنین مدیریت آموزش کاملا به مجموعه خود حساس بوده و سعی کرده به لحاظ دانشی و ذهنی، مجموعه ای توانمند، پیشرو و کار آمد باشد.

وی گفت: این تفکر متعالی در دیگر عناصر فعال در فضای آموزش نظیر هسته های فکری، طراحی، آموزشی، اعضای هیئت علمی، کارشناسی و اجرایی نیز مشاهده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی سپس «تدوین بسته های جامع و برنامه پنج ساله راهبردی در اداره کل آموزش» را نهضتی راهبردی و مأموریت گرا در سطح سازمان ارزیابی کرد و بیان داشت: تدوین این بسته ها نشان از مدیریتی متعالی در سطح سازمان است؛ یعنی از سویی به اهداف اصلی و از سویی به توانمندی مجموعه برای تحقق آن اهداف توجه گردیده و در نهایت نیز آن چه به عنوان نتیجه رقم خورده در مسیر تحقق اهداف بوده و توانسته است رضایت مخاطبان را فراهم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید